Παρασκευή

Θα πληρώνουμε για αρκετό καιρό τους Μπόμπολες

 
Δεν γίνεται μείωση διοδίων με ένα νομοσχέδιο υποστήριξε ο αναπληρωτής υπουργός υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Πρόβλημα η συμμετοχή ευρωπαϊκών τραπεζών στις κοινοπραξίες. Απαιτείται σύμφωνη γνώμη των «θεσμών» της Ε.Ε. Δεν ελέγχει το δημόσιο το ύψος των διοδίων.
 
«Χλωμό» το να υπάρξουν στο άμεσο μέλλον νομοθετικές ρυθμίσεις ή παρεμβάσεις ώστε να έχουμε μείωση των απαράδεκτα υψηλών διοδίων στις εθνικές οδούς. Αυτό προέκυψε από την τοποθέτηση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη στην Βουλή. Επισήμανε πως παρότι η κυβέρνηση θα το επιθυμούσε το θέμα «κολλάει» στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε αλλά και στην συμμετοχή ευρωπαϊκών τραπεζών στις κοινοπραξίες που «τρέχουν» τα έργα .
 
Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ι.Σταθα, ο Χρήστος Σπίρτζης δήλωσε ότι  «το να αλλάξουμε αυτές τις συμβάσεις δεν είναι μια εύκολη διαδικασία. Τα μέρη δεν είναι μόνο το ελληνικό δημόσιο και οι εργολήπτες ή οι παραχωρησιούχοι. Είναι και ιδιωτικές τράπεζες. Σε δύο αυτοκινητοδρόμους είναι και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων». Επισήμανε παράλληλα ότι «οι νέοι σταθμοί των διοδίων, το ύψος των διοδίων, η επίβλεψη των έργων, έτσι όπως έχουν γίνει οι συμβάσεις, δεν περνάνε από το ελληνικό δημόσιο. Θέλω να είναι καθαρό αυτό. Γίνονται αυτόματα από τους παραχωρησιούχους. Αυτό είναι ντροπή για το ελληνικό δημόσιο, αλλά αυτό έχουμε κληρονομήσει».

Ουσιαστικά το θέμα της μείωσης των διοδίων επαφίεται για την ώρα στην …καλή θέληση των κοινοπραξιών εκμετάλλευσης αφού όπως επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός «αυτά που προτείνουμε είναι κάτι που είναι σε αμοιβαίο όφελος και της ελληνικής κοινωνίας και του ελληνικού δημοσίου και των έργων, θα γίνουν αποδεκτά και θα υπάρχει μια άλλη λογική σ’ αυτά τα έργα που επί της ουσίας είναι δημόσια έργα , δημόσιες υποδομές». Συνέχισε λέγοντας ότι αν θέλουν οι παραχωρησιούχοι, κατά τη γνώμη μου, να υπάρχει μια πραγματικά βιώσιμη κατάσταση και στα έργα και στην ελληνική κοινωνία, θα ανταποκριθούν και στα αιτήματα της ελληνικής κοινωνίας και στις θέσεις της Κυβέρνησης. Διαφορετικά θα μπούμε ξανά σε μια δυσάρεστη φάση των έργων, που τη ζήσαμε στο παρελθόν, μόνο που αυτή τη φορά η κοινωνία δεν θα είναι μόνη της, θα έχει τη στήριξη και της Κυβέρνησης και της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας».

Παρόλα αυτά όμως ο Χρ. Σπίρτζης διευκρίνισε ότι αν υπάρχει συμφωνία με τους παραχωρησιούχους, πρέπει να γίνει αντίστοιχη διαπραγμάτευση με τις τράπεζες και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής». Για τον λόγο αυτό το «εκτιμούμε ότι περίπου σε ένα μήνα θα είναι έτοιμο ένα πρώτο σχέδιο με συγκεκριμένα στοιχεία, ώστε να τα θέσουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων σε σχέση με τους παραχωρησιούχους και να τους καλέσουμε για ένα διάλογο. Προγραμματίζουμε, επίσης, να βγει ένας διαγωνισμός για να έχουμε έναν τεχνικοοικονομικό σύμβουλο σε σχέση με το σύνολο των πέντε παραχωρήσεων, για να δούμε και τη διεθνή εμπειρία, διότι αυτά που έχουμε στη χώρα μας μάλλον είναι πρωτόγνωρα, ιδιαίτερα στο κομμάτι των συμβάσεων».